tisdag 26 april 2016

Dokumentkamera och dans?

Dokumentkameran är en underbar uppfinning men väldigt många härliga användningsområden. 
Men detta inlägg handlar om någon man kanske inte tänker på att man kan använda den till.

Dans och kroppsuppfattning. 


Jag tycker det är fantastiskt med saker man kan använda inom många olika områden och jag försöker alltid hitta nya användningsområden med den IKT utrustning vi har på förskolan. Ibland kommer jag  på övningar genom att läsa böcker, bloggar eller genom att testa mig fram. Ni vet helt normala sätt att komma på saker. Men just det här användningsområdet kom till mig genom kaos.
Japp, du läste rätt. Kaos.

Alla som arbetar på förskola under en längre tid har någon gång stått där, pedagoger sjuka, inga vikarier, barngruppen uppe i varv och behovet av en ny och spännande aktivitet som kan locka många barn är stort. Jag hade först försökt läsa en bok under dokumentkameran. En aktivitet som brukar fungera fint, men inte den här dagen.
Efter en stund av mindre lyckad aktivitet var det ett barn som kommenterade att den kunde se mina fötter på SMART-boarden. Vilket fick mig att automatiskt sträcka mig efter kameran för att flytta den för att barnen inte längre skulle se min distraherande fötter. Men medan jag flyttade kameran stressad och klumpig syntes mer av mig på skärmen och stämningen förändrades helt i rummet. Jag insåg snabbt att alla våra barn inte hade kommit till insikt om att det man satte framför kameran kommer visas på skärmen. Så jag riktade kameran mot barnen - succé!

Det som började som en aktivitet "bara för att" har nu utvecklats och är en efterfrågad aktivitet på förskolan.
Ibland startar vi bara dokumentkameran och ställer den så att den "live streamar" i barnens höjd. Ibland sätter vi på musik samtidigt så man om man väljer det kan dansa framför kameran men oavsett vilket har det har blivit en fantastisk aktivitet.
I mina observationer av barnens aktivitet har jag sett hur barnen fascineras av att se sina egna rörelser över skärmen, en del utforskar kameran närmare genom att gå nära och titta in i den och en del dansar loss och njuter av att synas på den stora skärmen.
Jag har också under en period med denna aktivitet observerat hur barn som tidigare varit obekväma framför kameran och som inte "spelar ut" så mycket i aktiviteter (det är såklart alltid valfritt att delta i aktiviteten)  blivit bekväma med att synas på skärmen och som nu kan dansa och gå all in dem med.


Om ni har en dokumentkamera och inte redan har testat detta, så skulle jag varmt rekommendera det! 



Vill du läsa om andra sätt att arbeta med dokumentkameran?
Välkommen att kika även på mitt första inlägg om detta:
dokumentkamerans möjligheter





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar