tisdag 19 april 2016

Dokumentkamerans möjligheter

Att ha en dokumentkamera på förskolan är en sådan enorm tillgång. Men för mig tog det ett tag innan jag insåg hur fantastiskt bra den faktiskt är och hur många ändamål den kan underlätta i verksamheten.
I detta inlägg tänkte jag dela med mig av några av mina favorit aktiviteter med dokumentkameran. 

1. Arbete i helgrupp. 
Som regel försöker vi dela upp vår barngrupp i mindre grupper. Men det finns tillfällen där vi helt enkelt inte klarar av det ofta pga personaltätheten vid det givna tillfället. Vid sådana tillfällen kan man ju välja lite olika vägar att gå, men i de barngrupper jag har arbetat har aktiviteter med live stream från dokumentkameran varit en hit vid dessa tillfällen. 
Eftersom du men dokumentkameran kan projicera det du arbetar upp på en större skärm t.ex. en SMART board eller en kanske upp på en vägg om man har en projektor får alla barn möjlighet att se vad som händer samtidigt. Detta leder in oss på... 

2. Högläsning. 
Jag älskar högläsning vid dokumentkameran. Det blir inget tjat om att det är någon som inte ser bilden och barnen kan titta på bilden under hela tiden man läser texten på den sidan man har uppe. 
Jag anser mig se en stor skillnad i hur barnen talar om bilderna i böckerna när vi projicerar upp dem på den stora skärmen. Barnen får möjligheten att gå fram och peka på saker de tycker är intressanta. Har dokumentkameran dessutom en zoom funktion kan man zooma in på detaljer som kanske är små och svårta att urskilja. 
Högläsning med hjälp av dokumentkameran kan bli så mycket mer än läsning, det underlättar både boksamtalet och öppnar dörrar för andra diskussioner och övningar inom boken. 
En av mina favorit böcker att läsa så är Lilla nollan och dom andra - boken är packad med saker att upptäcka och mattematik uppgifterna och siffer upptäckandet, det kommer nästan av sig själv. 

3. Låt barnen presentera sina skapelser. 
Barns skapelser är ofta otroligt detaljerade och kommer med en historia. 
Dokumentkameran är en härlig hjälp i att låta barnen presentera dessa för varandra. 
Eftersom dokumentkameran ger alla barn möjlighet att se vad som händer i den projicerade bilden blir det lättare att koncentrera sig på vad den som berättar har att säga. Här får vi också en enorm övning i att sätta ord på sina tankar och öva på framträdanden i en trygg arena. Erbjuder din dokumentkamera dessutom möjligheten att spela in det som händer har du en fantastisk dokumentation kring det barnet visas som du lätt gör om till t.ex. en QR kod att sätta upp bredvid barnets skapelse, på så sätt kan även föräldrarna lyssna på barnens berättelse vid hämtning eller lämning. Varför inte slå flera flugor i en smäll när tillfälle erbjuds. 



Tips för er som inte har en dokumentkamera... 

Jag är såklart väldigt lyckligt lottad som har tillgång till en dokumentkamera på min arbetsplats och eftersom jag vet att så inte är fallet på alla förskolor vill jag också passa på att tipsa om en "nödlösning" jag själv använt mig av när jag inte känt att tiden för att koppla om projektorn funnits. 
Alla de ovanstående övningarna funkar egentligen lika bra med en iPad och jag gissar med andra sorters lärplattor också. 
Om du håller eller ställer en iPad kopplad till en projektor riktad mot det du vill visa och öppnar den på kamera läge får du samma bas effekt som dokumentkameran erbjuder en live stream som visas på den projicerade bilden. Jag upplever inte att zoom effekten är riktigt lika bra och det är något krångligare att ställa in den så den står riktigt bra riktad för vissa ändamål... men man tager vad man haver. 


Intresserad av fler övningar med hjälp av dokumentkameran?
Välkommen in även på mitt nästkommande inlägg -
dokumentkamera och dans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar