tisdag 15 september 2015

ScratchJr

Idag testar vi något nytt... 

Läskigt! 


Har du varit sugen på att arbeta med programmering med din barngrupp men inte riktigt fått något grepp om hur du ska börja? Varför inte börja med ScratchJr? Det är gratis, enkelt att lära sig och ger barn (och vuxna) en grund i förståelsen om hur programmering fungerar. 


ScratchJr är en härlig app där barnen kan utforska programmering med enkla kommandon som hjälpmedel. Du kan välja olika bakgrunder, olika figurer att "programmera", spela in ljud dina figurer kan "säga" osv. 

Och för att göra det hela lite mer spännande tänkte jag att jag denna gång kunde presentera appen på ett för mig nytt sätt... genom en skärminspelning. Jag ber om ursäkt för kass kvalité på ljudet och de kanske inte fullt ut bästa instruktionerna men eftersom detta är en enkel app att lära sig på egen hand tänkte jag att jag låter den bli min testinspelning ;) 





Det finns såklart nackdelar med denna app så som att den är på engelska... hade inte svenska varit ett fantastiskt bra språk att släppa den på?

Trycker du på den lilla boken i övre högra hörnet eller på frågetecknet i appen får du detaljerade instruktioner kring vad alla kommandon i appen betyder. Kan vara bra att läsa igenom lite smått som vuxen innan man startar upp arbetet med barnen. 

Mitt tips skulle vara att låta barnen arbeta med programmering i vanliga livet parallellt med appen, låt dem t.ex. ha alla programmerings symboler från appen på papper (gärna laminerade) bredvid sig för att de skall kunna "gå" banan själva samtidigt som de programmerar i appen. För oss har det funkat toppen när barnen arbetar två och två och ett barn "programmerar" och det andra följer banan. :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar