söndag 16 april 2017

Vad har hänt sedan sist?

Ett gäng saker har förändrats sedan jag var aktiv på bloggen senast.

Ny arbetsplats. 
Innan sommaren förra året fick jag en förfrågan om att byta förskola inom stadsdelen... ett erbjudande som skulle inbära nya utmaningar och spännande möjligheter, ett erbjudande helt i min smak helt enkelt.

Efter sommaren skapades nya arbetslag på förskolan och vi flyttade i september in i helt nya lokaler. Förskolan jobbar för att utveckla sitt arbete inom ett Reggio Emilia inspirerat arbetssätt, men som vi alla vet behöver man ibland lite tid att verka på saker för att alla ska känner sig bekväma med nya arbetssätt och tänkanden.

Alla som någon gång varit med och öppnat nya hus (det här är mitt andra på 3 år), vet att nya hus också kan innebära mycket slit, förändringar, möjligheter och utmaningar, allt på gott och ont.
Det nya huset innebar för oss ny organisation och MÅNGA nya barn.
Vi jobbar nu i storarbetslag med 6 pedagoger i vardera arbetslag med åldersindelade barngrupper indelade i grupper med åldrarna yngre 1-2,  mellan 2.5-4 och äldre 4-5 (6).
Själv har jag från min gamla arbetsplats bytt ifrån att arbeta med 1-2 åringar till 4-5 åringar.

Studier. 
Innan sommaren avslutade jag mina pedagogista-studier och påbörjade i höstas Nordiskt Masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning. Svårt att ta in att jag snart avslutat mitt första år i det programmet... tiden flyger förbi...
Verksamhetsutveckling har varit ett av mina största intressen under flera år nu och aktionsforskning kändes som ett spännande koncept för detta... Nu är jag fast. Ett handlingskraftigt arbetssätt som utgår från den egna verksamheten... i love it!

Föreläsningar. 
Jag föreläser fortfarande periodvis ganska mycket. Det är alltid spännande att komma ut och träffa arbetslag, nyfiken förskolepersonal osv. Jag lär mig alltid nya saker om mig själv.
En del av mina föreläsningar finns på youtube... funderar på att dela dem här i framtiden.


Det var nog allt nytt för stunden, nu är det dags för mig att börja skriva inlägg om nya spännande digitala lösningar, arbetssätt och lite coola appar.

// Malin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar