tisdag 18 april 2017

Vårt kartprojekt del 1.

Pre project. 

I höstas påbörjade vi arbetet i vårt pre project med att erbjuda en mängd olika aktiviteter. Som pedagoger hade vi redan i vår diskussion av pre project gjort valet att vi skulle erbjuda minst ett digitalt inslag i utforskandet. Vår barngrupp hade inte arbetat så mycket med digitala verktyg mer än en del spelappar och tittat på music från youtube osv. 
Barnen erbjöds en mängd olika aktiviteter och iPaden var ständigt närvarande. De tog kort, reflekterade tillsammans framför vår Smartboard, tittade på bilder, sökte information osv. 

Då vår förskola skulle flytta ut ur sina gamla lokaler och in i nya, var barnens intresse i stort riktat mot flytten, nybygget och allt som gällde den nya förskolan. 
Vi var på en mängd utflykter upp till platsen där den nya förskolan byggdes, följde byggprocessen, byggandet av gården osv. Barnen började skapa ritningar över den nya gården, önskelistor över saker de ville ha, funderade på hur den nya förskolan låg i förhållande till den gamla osv. Detta fokus var något vi tog med oss in i nästa fas av vårt pre projekt. 

Efter flytten till den nya förskolan kände vi oss redo för att göra vår första avgränsning men inte helt redo att lämna pre projekt fasen. Vi delade då upp barngruppen i tre grupper som alla erbjöds att prova på tre specifika aktiviteter. 
1. Utflykt för att titta på närområdet och hälsa på barnens egna hus. 
2. Måla hus i ateljén 
3. Titta på de egna husen och närområdet med hjälp av google earth.      

Denna fas höll på ett par veckor och vi såg hur barnens intresse växte av att få fler sätt att utforska sitt närområde vidgat men med utgångspunkt ifrån den nya förskolan. 
I dokumentationen från dessa tillfällen uppkom en del specifika intressen delade av en större mängd barn som sedan blev skapandet av våra projektgrupper. 

Vi var redo för att påbörja vårt projekt. 

I Vårt kartprojekt del 2 får du följa uppstarten av vårt projekt. 

// Malin