fredag 28 april 2017

Vårt kartprojekt del 4

Välkommen till del 4. 

Har du inte läst del 1-3 kan detta inlägg vara lite förvirrande. Gå gärna tillbaka och läs isåfall. I dessa inlägg får du följa kartgruppen i sitt projekt under läsåret 2016-2017. 

Det var dags att ta in nya typer av kartor i projektet, vi började med det som var enkelt att komma åt med hjälp av våra digitala redskap eniro kartor och iPad´s app "Kartor". 

Den här omgången lärde sig barnen att tolka kartorna nästan omedelbart. De visste redan hur en karta fungerade och olikheterna mellan de olika kartorna avkodades snabbt. 
Det var nu barnen också började ifrågasätta kartorna för på eniros kartor fanns inte den nya förskolan med. Varför var det så? Den gamla förskolan fanns kvar men den var riven vid det här laget. Uppdateras inte kartor automatiskt? Barnen började för första gången på riktigt ifrågasätta om man alltid kunde lita på kartor. Vad det betydde för sina vägbeskrivningar och hur vi kunde kontrollera om kartorna stämde eller inte. 

Som pedagoger tog vi tillfället att diskutera källkritik med barnen, både utifrån kartor men också de bilder vi valt av kände hus osv. Hur vet vi vad vi får använda, vem äger bilden osv. Frågor som behövde besvaras och diskuteras. Detta är fortfarande en pågående diskussion i gruppen. 

Vi hade tur som fick en naturlig ingång i arbetet med källkritik men även om vi inte fått det hade det varit ett ämne vi som pedagoger planerat in att prata om med gruppen. 
Arbetar man mycket med digitala verktyg och digitalt informationssökande blir källkritik ett ämne jag anser att man måste ta upp för diskussion. Kanske inte det roligaste ämnet med ett viktigt ämne att reflektera kring tidigt i sitt utforskande. 

Barnen hade sedan tidigare arbetat på vägbeskrivningar med hjälp av Explain everything (se separat inlägg). De ville nu ta detta till en ny nivå. Det var nu vi introducerade programmering i kartgruppen. 
Vi började programmeringen med Blue-bot, först på ett rutmönster tejpat på golvet där barnen gjorde egna banor för varandra med hinder i form av blommor, kottar osv. Men vi gick också vidare till att programmera på större kartor vi satt fast på golvet. Även detta är något jag kommer diskutera mer djupgående i ett separat inlägg. 

I nästa inlägg kan du läsa om vad som blev utforskandet utifrån det källkritiska arbete barnen nu gett sig på med kartor. 

// Malin