fredag 17 april 2015

SETT 2015 Onsdag


Så många intryck! 

Så var jag hemkommen från Sett 2015, min första mässa men förhoppningsvis inte den sista. 
Det har varit två otroligt intensiva men inspirerande och lärorika dagar. 

Tåget lämnade Göteborgs central redan 5:55 på onsdags morgonen... tidigt. Men vi var taggade! 
Resan upp gick fort, många frågor snurrade i huvudet... hur skulle det bli?
När vi kom upp till Stockholm lämnade vi snabbt av våra väskor på hotellet för att sedan bege oss ut till Kista och mässan. 

Vi började vår SETT resa med att kolla runt lite i mässhallen, vi kom mitt i första föreläsningspasset så mässan var relativt lugn. Det var ganska skönt då vi fick möjlighet att skaffa oss en uppfattning om hur själva mässan såg ut innan vi satte igång på allvar.
Vi hade fått höra att det gällde att komma i god tid om det var något man verkligen ville lyssna på och eftersom vi inte hade en föreläsning att lyssna på första passet hade vi lätt att gå till kön tidigt och  ja, man kan väl säga att det var helt nödvändigt för att få en plats. De föreläsare som var högst tryck på var förstås placerade i de största salarna, men trycket var högt och det var nog inte helt ovanligt att inte alla som hade velat kom in. 

Vi valde vi att lyssna på Micke Gunnarsson  och därefter Dennis Westerberg på vår första SETT-dag då det var dessa två som lockade oss mest utifrån recensioner, rykten och programmet. 
Två otroligt intensiva men inspirerande föreläsare som jag varmt kan rekommendera om man vill känna sig peppad och helt slut på samma gång. 

Micke Gunnarsson pratade bland annat om hur vi människor ofta ska vara något/bli något, "jag är förskollärare", jag är "förskolechef", "vad vill du bli i framtiden?",  som att vi inte duger precis som den vi är precis här och nu. Vilket såklart får mig att tänka på  hur vi talar om och med barn i förskolan och kanske framförallt de yngre barnen. Ger vi barn intrycket att de duger precis som dom är just precis nu, eller säger vi saker som kan tolkas som att de kommer bli något "mer" något "bättre" om de bara blir t.ex. lite äldre, lite längre eller kan lite mer?. 
Jag tror jag ramlar ner i den fällan både lite nu och då...  

Dennis Westerberg pratade om hur våra tankar har makt att förändra våra känslor, att vi lever här och nu och våra tankar om här och nu dikterar hur vi mår. Det bästa med det förflutna är att det just är det förflutna, det finns inte här och nu om vi inte tänker på det, på gott och ont. Han menade att vi alltid bara är en tanke ifrån lycka och arbetsglädje, men det handlar om vilka tankar vi väljer att föda och stanna vid. 
"Lycka handlar om att lägga märke till sunda tankar." 

*Utvecklingsarbete pågår*


Båda dessa föreläsare erbjöd en föreläsning med många skratt, högt tempo och många tänkvärda och inspirerande stunder. Jag har svårt att se hur någon skulle kunna gå därifrån oberörd.  

Efter dessa två föreläsningar åt vi en otroligt god lunchbuffé på Scandic hotell precis bredvid mässan och spenderade eftermiddagen med att gå från monter till monter, prata med utställare, kolla på intressanta böcker och läromedel osv. (Underbart att ha en chef med sig som köper in både böcker och läromedel man känner sig taggade på efter intressanta föreläsningar). Jag längtar tills de nya böckerna kommer till förskolan så jag kan sätta igång med läsandet. 

När vi kände oss färdiga för dagen tog vi oss tillbaka till centrala Stockholm, checkade in på hotellet och gav oss ut på stan för lite sightseeing, shopping och middag. 
Allt i allt en toppen start på vår SETT resa. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar