söndag 12 april 2015

Spelappar i förskolan, så här ser jag på det...

Spelappars vara eller inte vara? 

Spelappar är en omtalad del av lärplattans funktioner i förskolan, och diskussionen går åt många håll.
Somliga anser att alla spelappar inte har en plats i förskola och skola medan ord som "edutainment" (en hopslagning av engelskans education och entertainment) poppar upp inom fler och fler forum och menar att lärande uppnås genom att barnen får arbeta i appar som för dem är underhållande som t.ex. spelappar. 


Själv anser jag att spelappar absolut kan ha en del i förskolan... men på vissa villkor. 
Med dessa villkor menar jag: 
1. Att vi som pedagoger måste ta ställning till vad, hur och varför dessa appar utvecklar och berikar våra barns utveckling och lärande i förskolan.
2. En app kan ha ett mer eller mindre starkt pedagogiskt anspråk men en app blir aldrig pedagogisk på egen hand. Det krävs alltid en närvarande pedagog som stöttar och diskuterar innehållet tillsammans med barnen. 

För mig är inte spelandet den grundläggande funktionen jag vill åt i lärplattor på förskolan men det är ibland en bra ingång för att väcka barns intresse för saker de tidigare tyckt är svårt eller krångligt. 

Vilka appar väljer jag? 

Att välja vilka appar som hamnar på förskolans lärplatta är inte alltid lätt. Personligen brukar jag spendera en hel del tid med att eftersöka och läsa recensioner av appar innan jag laddar ner dem, i alla fall de som kostar pengar. Dessutom vill jag som pedagog alltid "provspela" alla appar som hamnar på förskolans lärplattor  för att se om  appen uppfyller mina förväntningar och för att jag själv skall kunna göra en bedömning kring om detta är en app som kan berika min barngrupp eller det enskilda barnets utveckling. 
Det blir en del felköp, men tillslut lär man sig vad som funkar i den egna barngruppen, vilken typ av appar du som pedagog känner dig bekväm med att låta barnen arbeta i osv. 

Men det viktigaste att komma ihåg kan nog ändå vara att barn i förskolan växer upp med dessa medier runt sig hela tiden, de vet vad som finns och hur det fungerar. Som pedagog måste du inte kunna allt, barnen kan visa vägen. Vår uppgift är att lita på deras förmåga och släppa kontrollen (japp lite panikkänslor ger det allt). Med det pedagogiska ansvaret... det ligger på oss.