söndag 12 april 2015

Stanna i appen?

Stanna i appen? 


(Detta tips riktar sig till dig som arbetar med en iPad, alltså en lärplatta från apple då det är de vi använder i min stadsdel. Funktionen kanske finns i andra lärplattor men i så fall har jag tyvärr inte koll på dessa.)

Hos oss används våra lärplattor framförallt för dokumentation, för att ta kort, filma, skapa och dela med oss av våra erfarenheter och upptäckter på förskolan. Den används av barnen, pedagogerna på avdelningen och den används såklart av pedagoger och barn tillsammans. 

Som många säkert märkt i arbetet med lärplattor är det enkelt för barnen att byta app, oftast en väldigt bra egenskap eftersom det ger barnen möjlighet att flytta sig mellan appar för att uppnå de resultat de är ute efter. Som t.ex. att byta mellan kameran och en bildredigerings-app eller liknande.   
Men ibland när barnen vill arbeta med lärplattan utan att ha ett specifikt önskemål om vad de vill göra vill jag som pedagog styra innehållet. Det kanske är en app jag hittat som jag tror skulle berika just dessa barns språkutveckling, kanske är det en övning i finmotorik till ett barn som behöver öva på just detta, eller en matematikövning som jag tror dessa barn verkligen skulle uppskatta om vi satte oss ner och gav den ett försök tillsammans. 

Att barnen själva kan byta mellan apparna i lärplattan ser jag alltså inte som ett stort problem, speciellt inte med de äldre barnen men jag har märkt att många av de yngre barnen (framförallt 1-2) byter app av misstag och sedan blir frustrerade över att de blir avbrutna i sitt arbete. Jag får ofta frågan om hur man kan hjälpa barnen att stanna i den app de arbetar med. Så här kommer mitt tips på hur du enkelt löser detta. 

I din ipad finns en funktion som heter "Guidad åtkomst", med hjälp av denna funktion kan du som pedagog (eller förälder) låsa en app så att barnen inte kan stänga av eller byta ifrån appen utan din hjälp, genom att kräva ett lösenord för att komma ut ur appen. 

Så här gör du: 






Jag älskade det här tipset när jag hittade det, så det kanske finns några fler där ute som inte hade koll på detta ännu? :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar