tisdag 14 april 2015

Fokus i bilder

"Fokusramar"


När barnen på min förskola började spendera mer tid med att dokumentera sitt lärande och sina upptäckter på egen hand uppstod ett behov hos oss att dels "märka upp" vilket barn vilken dokumentation tillhörde men också ett sätt att markera vad barnen vill "fokusera" på i sin bild (i de fall det är en detalj de vill fånga).

Vad är vems? 
Att markera upp "vems" någonting var löste barnen enkelt, de kom snabbt fram till två allternativ.
1. Låt en kompis ta bilden så du själv kan vara med på bilden och visa upp ditt bygge, teckning, sortering eller liknande.
2. Om du vill ta bilden själv, lägg en namnlapp, bild på dig själv eller liknande vid det du skapat för att visa att den tillhör dig.

Ofta ville våra barn dokumentera något snabbt, fortsätta sitt arbete och sedan återvända till den tidigare dokumentationen för att bearbeta den när de t.ex. hade flertalet bilder på ett bygge som växer fram eller liknande. Namnlapparna (som ofta blev valet då de flesta gärna ville ta bilderna på sina skapelser själva) blev ett enkelt och smidigt sätt för oss och barnen att känna igen och hitta vilka bilder som skulle sorteras till vilket barns mapp.


Annie visar upp sina sorterings skills, tre hjärtan i varje hög, sorterade i storleksordning från störst i botten till minst överst. Här tränades både matematik, finmotorik och problemlösning för att få alla hjärtan att ligga kvar i högarna. Ett självklart ögonblick att dokumentera! 


Josefine tog ett kort på sitt pussel som hon hade kämpat med länge för att klara av helt på egen hand.
I hennes mapp kan man se hur de pussel hon dokumenterat innehåller fler och fler bitar. 

Fokus 
Att hitta fokus i en bild handlade oftast om bilder utomhus t.ex. på skogsutflykten. 
När vi kom tillbaka från våra utflykter eller in från gården och gick igenom förmiddagens dokumentation tillsammans med barnen kunde vi ha en mängd bilder på gräs, barr och kottar. Men ofta hade barnen själva glömt av eller svårt att hitta vad de ville visa i bilden om de inte velat eller hunnit bearbeta bilden längre. Vi började då använda "fokusramar" (ett namn jag tagit till för att jag inte hade ett bättre, kanske redan är ett myntat uttryck...). 
Fokusramar fick jag först tips om för några år sedan på Naturhistoriska museet där en av pedagogerna använde det för att rikta barnens fokus till det hon pratade om, hon hade dock inget namn för det annat än att hon använde sin ram. 

Vi har ramar i olika former och storlekar för att passa barnens olika behov vid dokumentationen. 
Här nedan ser ni ett exempel: 


Ser ni vad fokus är inom ramen? 
Klart ni gör, i alla fall var det självklart för det barn som tagit bilden. 
Det är en bild på mossa i samma form som Afrika, ganska coolt eller hur?