fredag 17 april 2015

SETT 2015 Torsdag

Dag två

Att vakna på morgonen, göra iordning sig för dagen och gå ner för att äta hotellfrukost. Ganska go känsla faktiskt. Jag är normalt inte en frukost människa, men hotellfrukost... det måste man ju bara älska. 

Torsdagen var förskolans dag på SETT och det märktes, det fanns så många föreläsningar som vi ville lyssna på att det var svårt att välja inför varje pass. Vi hade en plan, en plan B och i vissa fall en plan C. Hade jag kunnat klona mig för att gå på flera föreläsningar varje pass hade jag mer än gärna gjort det. 

Vår dag blev tillslut såhär: 
Martina Lundström - en pedagogik med barnets röst
Nina Edlund - Skapa och lär med digitala verktyg i förskolan 
Anna Stigsdotter - Vidga Omvärlden 
Frida Wikström - Anslagstavlor och hemsidor 

Jag tycker även denna dag var lärorik och inspirerande men föreläsningarna skilde sig mycket mer från varandra denna gång. På Onsdagen lyssnade vi på två uppenbart vana talare, på torsdagen var det lite mer blandat. Några föreläsare kändes helt bekväma på scen, andra mer ovana och nervösa (det hade jag varit).  Men allt som allt var det intressant innehåll och härlig entusiasm för yrket och framtiden som speglades vilket såklart gör en pedagog underbart glad. 

Dagens bästa för mig var Anna Stigsdotter.  Jag hade inför mässan läst boken "Mediepedagogik på barnens villkor" vilken hon medverkar i och hon var den föreläsare under mässan som jag ABSOLUT ville lyssna på. Hennes kapitel var min absoluta favorit i boken och hon var en lika suverän talare. Hennes entusiasm och glädje som förskollärare hade stort genomslag.
 Det var en inspirerande föreläsning om något som ligger varmt om hjärtat för mig, jag är glad att jag fick möjlighet att lyssna. 

Vi gick inte så mycket i utställningen denna dag, något varv blev det förstås i väntan på nästa pass osv men vi kände oss ganska klara efter onsdagens rejäla genomgång. 
Lunchen intogs återigen på Scandic vid mässan, lika gott på torsdagen som onsdagen... nämnde jag att det ingick en kakbuffé? Då kan inget gå fel. 

Tyvärr var vi tvungna att lämna mässan för att hämta väskor och hinna med tåget hem innan mässan avslutades för dagen så vi hann inte med de sista passen, men jag är nöjd och glad med min första SETT-mässa. Nu blir det mycket tankar och funderingar som skall bearbetas och förhoppningsvis förvandlas till handlingar på min arbetsplats. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar